Dunkin’ Donuts i Sydkorea sprejade kaffearom i offentliga bussar varje annons

Dunkin’ Donuts i Sydkorea började spruta kaffedoft i bussar varje gång deras jingel spelades. Kaffeförsäljningen ökade med 29 procent.

Sydkorea är en av de snabbast växande ekonomierna i Asien, tack vare sitt skenande kapitalistiska samhälle fullt av teknisk innovation och en sund konsumentmarknad hemma och utomlands. Därför letar annonsörer efter allt mer kreativa – eller påträngande – sätt att fånga människors uppmärksamhet.Här kommer Dunkin’ Donuts ”kaffearom”-system in i bilden som testades på bussar i den sydkoreanska huvudstaden Seoul. Varje gång Dunkin’ Donuts-jingeln spelades på radion spreds en kaffedoft in i bussen för att hjälpa människor att ”fånga en doft” av sitt varumärke; associerar doften av en kopp kaffe med Dunkin’ Donuts kaffe.

Det är ganska smart. Kaffe innehåller en hel del koffein; ett stimulerande medel. Av samma anledning som den ger många sin morgonpigghet, den utövar sin magi på hjärnans dopaminreceptorer – bland annat – vilket gör att man blir sugen på mer. Älskar du kaffe och märker hur doften kan vara väldigt behaglig, kanske till och med få dig att längta efter en kopp? Det är vad annonsörerna försöker utnyttja.Tävlingen, som kallades ”Flavour Radio”, var så framgångsrik att butiker nära busshållplatser rapporterade en försäljningsökning på 29 %. 350 000 personer exponerades för en unik form av reklam under 2012. Enligt de som stod bakom det var konsumenterna mer benägna att tänka på Dunkin’ Donuts som en ”kaffeexpert”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *